Jak wydobyć z organizacji drzemiący w niej kapitał społeczny?
Poszczególne grupy ludzi łączą się w organizacje społeczne (np. stowarzyszenia) dzięki dzieleniu wspólnej bazy (zainteresowań, przekonań, wspólnych doświadczeń). Chęć grupowania się jest na tyle silna, że organizacja taka jest w stanie zgromadzić członków i ukonstytuować się (czasem formalnie, a czasem nieformalnie).
Niestety bardzo często zdarza się, że potencjał drzemiący w takim organizmie jest wykorzystywany w bardzo małym zakresie.
Często nie przekracza się progu wymogów formalnych oraz jednego lub dwóch spotkań w roku.
Poniżej analizowany jest sposób aktywizacji organizacji społecznej tak by maksymalizować jej kapitał społeczny.
W opracowaniu wykorzystano pojęcia:
-kapitał społeczny
-change management
-‘information agents’
-‘social enterpreneur’
Czerpiąc z powyższych pojęć i koncepcji:
ANALIZA ORGANIZACJI I JEJ POTRZEB
-oszacowanie potencjał organizacji
-zbadać rzeczywiste potrzeby członków/uczestników
-zbadać poziom świadomości społecznej członków
MODELE AKTYWIZACJI ORGANIZACJI
W zależności od poziomu świadomości i potrzeby można stosować następujące modele aktywizacji organizacji:
Model podstawowy
-Zarząd (aktyw) staje się hubem informacyjnym i steruje działaniami stowarzyszenia
Model rozwinięty
-Wprowadza się funkcję ‘communications agents’ (min po jednym członku poszczególnych kół w organizacji, zadaniem communications agents jest pozyskiwaniem informacji ze swoich kół i udostępnianie ich na forum całej organizacji; rodzaje informacji zależą od celów, planów organizacji itp)
Model optymalny
-Każdy (aktywny) członek organizacji staje się podmiotem wewnętrznej strukturze organizacji i aktywnie uczestniczy w wymianie informacji i buduje kapitał społeczny organizacji
METODY PODNOSZENIA ŚWIADOMOŚCI SPOŁECZNEJ
Co można zrobić, by zwiększyć poziom świadomości członków organizacji
-głoszenie ‘dobrej nowiny’ czyli pojęcia networkingu (w tym przypadku networking jest pojęciem-wytrychem, przy pomocy którego propagujemy odpowiedni sposób myślenia o organizacji, o sobie, o sobie w organizacji, uświadamiania sobie potrzeb społecznych , podsuwania sposobów na zaspokajanie tych potrzeb
-własny dobry przykład ( zadanie dla ‘social enterpreneurs’, podejmując się wprowadzania zmian w organizacji sami muszą wierzyć w słuszność i skuteczność tego co robią, oraz poprawnie korzystać z socjotechnik)
-konsekwentne realizowanie założonego plany zmian nastawienia wewnątrz organizacji (przykład dla innych + wiarygodność)
-pozyskiwanie one by one członków organizacji do wykonywania określonych zadań społecznych (czasem nawet wykonywanie zadania ma na celu samą aktywizację danego członka).
-szkolenia i prezentacje (z umiarem), tak by stopniowo zmieniać nastawienie