Transformacja to głęboka, organiczna zmiana sposobu w jaki firma tworzy wartość dla klienta i podchodzi do realizacji i zarządzania swoimi procesami biznesowymi. Transformacja podnosi konkurencyjność do poziomu osiąganego lub przewyższającego liderów w branży. W wyniku transformacji wzrasta zysk.
Jestem praktykiem. Wdrożone przeze mnie zmiany pozwalają firmom przejść na wyższy poziom skuteczności biznesowej i dostosować się do ostrej konkurencji oraz gwałtownie zmieniających się warunków rynkowych.
Najczęściej osiągane przeze mnie główne parametry dające przewagę konkurencyjną to:
Kontrola efektywności pozwala wytworzyć więcej produktów lub usług posiadanymi już zasobami (materialnymi i ludzkimi). Eliminacja marnotrawstwa umożliwia zużycie mniejszej ilości materiału i mediów podczas produkcji. Połączenie obu tych czynników pozwala zmniejszyć koszt wytworzenia produktu, a tym samym zwiększyć marżę lub obniżyć cenę by przebić ofertę konkurencji.
Globalizacja powoduje, że niemożliwym jest cenowe konkurowanie z produktami wytwarzanymi masowo za granicą. Dla zleceń, w których wymagane są niewielkie partie, duża różnorodność i krótkie czasy realizacji, produkcja masowa się nie sprawdza. Firmy, które sprawnie i efektywnie kosztowo potrafią obsłużyć tego typu zlecenia tworzą dla siebie stabilny i wysokomarżowy rynek.
Ograniczenia w możliwości przyciągnięcia do firmy kapitału często stanowią barierę dla jej rozwoju. Optymalne wykorzystanie tego istniejącego w firmie kapitału pozwala uwolnić środki, które mogą być wykorzystane pod inwestycje lub na rozszerzenie działalności. Przy braku planów rozwojowych redukcja kapitału obrotowego zmniejsza ekspozycję na ryzyko finansowe i koszty obsługi kredytów.
Moi klienci to firmy produkcyjne lub usługowe (serwis, logistyka, outsourcing).
Firmy te przekroczyły próg 200 zatrudnionych osób i wielkość obrotów 50 milionów złotych.
Po przekroczeniu tego progu, czym większa jest firma, tym bardziej spada jej efektywność operacyjna, pojawia się marnotrawstwo i duże potencjały do poprawy.
Firmy zakończyły okres dynamicznego rozwoju, gdy głównym problemem było jak dostarczyć klientowi to czego oczekiwał. Duży popyt i wysokie marże pokrywały wówczas wszelkie niedociągnięcia i niedoskonałości funkcjonowania.
Wymagający i bezwzględny rynek, nielojalni klienci, rosnąca ostra konkurencja, doprowadziły do ograniczenia wzrostu i zysków.
Dotychczasowe metody pracy wsparte większym wysiłkiem i zaangażowaniem przestały działać.
Szefowie firm czują, że należałoby coś zmienić, ale natłok codziennych obowiązków nie pozwala im zająć się tymi problemami w stu procentach.
Proces transformacji składa się z 5 etapów połączonych w 3 bloki.
Blok analizy danych i szacowania potencjału oferowany jest firmom i ich szefom, którzy odczuwają rzeczywistą potrzebę zmiany, ale nie mają jasnej wizji tego co i jak zmieniać .Potrzebują obiektywnego spojrzenia „świeżym okiem” ” „z boku”.
Blok trwa półtorej miesiąca, ale większość czasu poświęcana jest na zbieranie i przygotowanie danych przez Klienta.
Zestaw danych jest tak przygotowany, by prześwietlić metody działania firmy w następujących płaszczyznach: finansowej, księgowej, zarządczej, operacyjnej, kadrowej, organizacyjnej, sprzedażowej, jakościowej, logistycznej.
Zderzenie ze sobą tych danych tworzy wielowymiarowy obraz firmy i pozwala ujawnić miejsca największych rezerw niewykorzystanego potencjału biznesowego.
Przygotowana po tym etapie prezentacja umożliwia podjęcie decyzji co do tego, czy oczekiwane efekty warte są wysiłku i wyrzeczeń niezbędnych do ich osiągnięcia.
Najczęściej proponowane zmiany dotyczą:
Jeżeli wizja zmian przypadnie klientowi do gustu, podpisywania jest umowa na drugi blok.
Celem analizy operacyjnej jest dokładne zbadanie i potwierdzenie tez postawionych w bloku 1. Dokonuje się tego sprawdzając i krzyżowo potwierdzając wszystkie istotne wyniki analizy danych. Analiza operacyjna obejmuje:
Podczas analizy, dla uzyskania precyzyjnych i wiarygodnych wyników wykorzystuje się:
Wdrażanie zmian to najdłuższy i najbardziej newralgiczny czas projektu. Dla każdego ze zidentyfikowanych obszarów przeprowadza się po kolei: projektowanie narzędzi, najlepszych praktyk i systemów zarządzania, następnie się je testuje i instaluje w funkcjonującym środowisku biznesowym firmy. Takie podejście pozwala wybrać najlepiej pasujące do rzeczywistych potrzeb elementy oraz płynnie i sprawnie wdrożyć je bez ryzyka zachwiania funkcjonowania procesów.
Ostatnim etapem jest monitorowanie wdrożonych zmian by je korygować i optymalizować.
Moje doświadczenie wskazuje, że tak kompleksowy i ważny dla firmy projekt nie powinien być krótszy niż 10-12 miesięcy.
Już w czasie trwania projektu obserwowane są konkretne wymierne korzyści wynikające z poprawy sposobu pracy i przekładające się finalnie na wynik finansowy.
GWARANCJA REZULTATU
Moje doświadczenie oraz sprawdzone narzędzia i praktyki pozwalają mi udzielać gwarancji na rezultaty projektu obejmującej do 100% poniesionych przez firmę kosztów.
Jako praktyk biznesu, mający na koncie tworzenie i zarządzanie swoją firmą, dobrze rozumiem panujące w biznesie ograniczenia i wybory, przed którymi stawiany jest Zarząd, gdy teoretyczne rozwiązania nie zawsze są optymalne.
W planie zmian i rekomendacjach, uwzględniam zestaw najlepszych praktyk oraz możliwość ich wdrożenia. Celem nadrzędnym prac jest uzyskanie efektu oczekiwanego przez Klienta zarówno w sferze zmian strukturalnych i systemowych, jak również wymiernego efektu finansowego szybko poprawiającego kondycję firmy.
Rozumiem biznes jako całość, połączenie współzależnych procesów i jednocześnie operacjonalizuję najlepsze praktyki na poziome czynności wykonywanych przez poszczególnych pracowników. Wszystko zsynchronizowane i dostarczające większych efektów dzięki synergii.
W trakcie swojej dwudziestoletniej kariery dobierałem, wielokrotnie sprawdzałem w praktyce oraz doskonaliłem zestaw narzędzi i najlepszych praktyk, które w specyficznych warunkach polskich firm średniej wielkości pozwalają osiągnąć maksymalne efekty poprawy przy minimalnym wysiłku w najkrótszym możliwym czasie. Tak powstała metodyka KISS.
Narzędzia i techniki pochodzą z powszechnie znanych i uznawanych metodyk zarządzania takich jak: Lean Management, Six Sigma, HRM, TQM, TPM, Balanced Scorecard.
Dzięki zdobytej przeze mnie praktyce i doświadczeniu są one skuteczne i dostosowane do polskich realiów biznesowych.
” …zmiany umożliwiły postawienie organizacji celów, których realizacja przyniesie firmie korzyści szacowane na 2,4 mln pln w skali roku.
Opisane efekty można było osiągnąć dzięki olbrzymiej kompetencji w zakresie kompleksowej organizacji biznesu oraz indywidualnego i otwartego podejścia do specyfiki poszczególnych działów firmy…”
Mieczysław Rozem berg, Prezes, Scan climber Sp. o.o.
” …wyróżnikiem zrealizowanego wdrożenia jest jego kompleksowość i spójność. Wdrożenie objęło swoim zakresem wszystkie działy firmy: od produkcji, poprzez kontrolę jakości, służby utrzymania ruchu, zaopatrzenie aż po logistykę wewnętrzną i sprzedaż. … Takiej wartości dodanej nie przynoszą żadne szkolenia, coachingi czy też konsulting.
Był to najbardziej złożony i wszechstronny projekt jaki miałem okazję w swojej długoletniej karierze i na stanowisku Prezesa Zarządu przeprowadzić. Swoim zakresem objął trzy zakłady produkcyjne. Zaangażował wszystkich pracowników przedsiębiorstwa i wytyczył nowy sposób patrzenia na zarządzanie w naszej firmie.”
Piotr Bara nowski, Prezes Zarządu, Zakład Pro dukcji Automatyki Sie ciowej S.A.
” …znakomity profesjonalista, posiadający praktyczną wiedzę, z wielu dziedzin dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjno-handlowym.
Pośród wielu cech charakteryzujących Pana Wendta najbardziej znaczące są: Umiejętność redukowania złożonych problemów do poziomu ich prostych składowych, Bardzo duża determinacja w działaniu połączona z umiejętnością przekonania otocznia do zmian, Zdolność systematyzowania procesów i określania ich sprawności
Marek Kapu sta, Dyrektor Operacyjny, Ta kt Sp.z o.o..
Zadanie:
rekonfiguracja biznesu/usługi dla podniesienia jego opłacalności
Branża: logistyka
Kraj: Polska
Cel: podniesienie poziomu jakości obsługi, przeprojektowanie
usługi zgodnie z oczekiwaniami klientów, uruchomienie
efektywnego i stale rosnącego procesu sprzedaży, zwiększenie wielkości
sprzedaży
Rola: zarządzanie projektem, wdrożenie
poprzez realizację zadań projektu,
Czas realizacji: 4 miesiące
Największe osiągnięcie: sprawne uruchomienie efektywnego
procesu sprzedaży, zmiana filozofii zarządzania wykonaniem usługi
polegająca na delegowaniu odpowiedzialności i uprawnień w
dół organizacji.
Zadanie: opracowanie i wdrożenie
strategii rozwoju terytorialnego mającej na celu pokrycie terytorium
całego kraju dla firmy usługowej B2B, przy jednoczesnym
zminimalizowaniu nakładów inwestycyjnych
Branża:
usługi B2B
Kraj: Polska
Cel: zbudowanie sieci
oddziałów firmy na terenie całego kraju przy minimalnych
nakładach finansowych
Rola: opracowanie koncepcji i
strategii rozwoju poprzez franchising, przygotowanie ram finansowych,
biznesowych i prawnych, przeprowadzenie rekrutacji
franchisingobiorców, nadzorowanie tworzenia kolejnych
oddziałów
Czas realizacji: 12 miesięcy
Największe
osiągnięcie: pozyskanie franchisingobiorców do
współpracy z firmą dopiero wkraczającą na rynek krajowy,
sukces przekonania franchisingobiorców do idei biznesu oraz
proponowanych zasad współpracy
Jeżeli czujesz, że Twoja firma mogłaby skorzystać na proponowanym przeze mnie podejściu, wypełnij poniższy formularz. Skontaktuję się by poznać sytuację firmy i jej potrzeby oraz zdiagnozować skalę możliwości poprawy.
BLOK 1 – DIAGNOZA nie wiąże się z żadnymi kosztami.