INTERIM MANAGEMENT W POLSCE

Spis Treści:

Wprowadzenie 11
Interim management ? pojęcie odczarowane 11
O książce 13

Część I Interim management. Nowoczesne podejście do zarządzania 17

Rozdział 1: Zrozumieć interim management 19

1.1 Definicja interim managementu 21
1.2 Geneza interim managementu 23
1.3 Czas i zakres 25
1.4 Rezultaty biznesowe 26
1.5 Działanie wewnątrz organizacji 28
1.6 Interim manager ? osoba fizyczna 29
1.7 Interim management jako stan umysłu 30
1.7.1 Nowy typ aktywności zawodowej managera 30
1.7.2 Stan umysłu managera 31
1.7.3 Ewolucja wartości interim managera 32
1.7.4 Zestaw pożądanych cech interim managera 33
1.8 Polska specyfika interim managementu 36
1.8.1 Rynek 36
1.8.2 Standardy i etyka 38
1.8.3 Wizerunek pracy 40
1.8.4 Formuła realizacji interim managementu 40

Rozdział 2: Interim management ? co się kryje za tą nowością w zarządzaniu? 41

2.1 Projekt wewnętrzny czy interim manager? 41
2.2 Cel uświęca środki 43
2.3 Zarządzanie projektami 45
2.4 Szerokie kompetencje 47
2.5 Dlaczego mamy słuchać tego człowieka? 47
2.6 Forma prawna współpracy 49
2.7 Człowiek od ?brudnej roboty? 50
2.8 Coach, trener, mentor 50
2.9 Podsumowanie 51

Rozdział 3: Interim management ? nowy sposób na presję otoczenia rynkowego 53

3.1 Trochę historii 54
3.2 Rozwój rynku i wzrost jego wymagań 60
3.3 Kiedy interim manager staje się niezbędnym narzędziem w przedsiębiorstwie 62
3.4 Korzyści, które przemawiają za wyborem interim managera 64
3.5 Interim manager ? model współczesnego pracownika 65
3.6 Pozyskiwanie interim managerów 68
Rozdział 4: Dlaczego interim manager a nie pracownik? 71
4.1 Kiedy najczęściej firmy na polskim rynku sięgają po rozwiązanie interim management? 71
4.2 Przewaga rozwiązania projektowego 78
4.3 Ile właściwie kosztuje zatrudnienie interim managera? 80
4.4 Kto najchętniej sięga po interim management? 83
4.5 Najczęstsze obawy przed zatrudnieniem interim managera 86
4.6 Jak znaleźć odpowiedniego interim managera? 89
Część II Interim management. Sposób na życie i karierę zawodową 92

Rozdział 5: Z zawodu jestem interimem (wywiad) 94

5.1 Dlaczego managerowie decydują się na pracę w roli interima? 95
5.2 Skąd po raz pierwszy managerowie dowiadują się o takim rodzaju pracy? 98
5.3 Kiedy pojawił się pierwszy pomysł na tego typu pracę, a potem pierwsza propozycja takiej pracy? 99
5.4 Charakterystyka interima doskonałego. Kto powinien zdecydować się na bycie interim managerem? Jaki powinien być idealny manager kontraktowy? 100
5.5 Czy interim powinien się wyspecjalizować w jakiejś dziedzinie? Czy potrafi poprowadzić każdy projekt? 102
5.6 Jakie projekty pamięta się najdłużej? 103
5.7 Co jest najtrudniejsze, a co najprzyjemniejsze w pracy interima? 103
5.8 Jak interim manager funkcjonuje w otoczeniu firmowym (poczucie czasowości, zgranie z zespołem)? 104
5.9 Czy można mówić o wzroście popularności interim managementu zarówno w kontekście managerów pracujących w roli interimów jak i firm, które decydują się na tego typu rozwiązanie? Czy jest to tendencja odczuwalna? 105
5.10 W jaki sposób interim manager poszerza swoje kompetencje? Skąd czerpie wiedzę? Czy potrzebne jest konkretne wykształcenie, certyfikat itd., żeby zostać interim managerem? 106
5.11 Jaka jest najczęstsza forma zatrudnienia interim managera? 106

Rozdział 6: Ja, interim manager jako marka 108

6.1 Czym jest marka? 108
6.2 Na czym polega budowanie własnej marki? 108
6.3 Skuteczne zarządzanie własną marką 109
6.3.1 Krok pierwszy ? strategia własnej marki 110
6.3.2 Krok drugi ? budowanie wartości własnej marki 110
6.3.3 Krok trzeci ? wybór interesariuszy jako grupy docelowej naszych działań 112
6.3.4 Krok czwarty ? niezbędne do komunikacji narzędzia podstawowe 114

Rozdział 7: Etyka interim managera 116

7.1 Miejsce i rola etyki w interim managemencie 116
7.2 Dwa obszary etyki interim managera 117
7.2.1 Moralność dążeń 117
7.2.2 Moralność obowiązku 117
7.3 Potrzeba deontologii zawodu interim managera 118
7.3.1 Zaufanie 118
7.3.2 Autonomia 119
7.3.3 Znaczący wpływ interim managera na otoczenie 121
7.4 Deontologia zawodu interim managera ? zasady etyczne 122
7.5 Zasady etyki biznesowej 123
7.5.1 Wysokie kwalifikacje zawodowe 123
7.5.2 Dbanie o dobrą opinię 123
7.5.3 Okazywanie szacunku dla napotykanych osób i organizacji 124
7.6 Zasady dobrych stosunków z klientami 124
7.6.1 Dbanie o interesy klientów 125
7.6.2 Dołożenie najwyższej staranności 126
7.6.3 Solidność i przestrzeganie ustaleń 126
7.6.4 Uczciwość i stosowanie zasad fair-play 127
7.7 Zasady dobrych stosunków w środowisku interim managerów 128
7.8 Korzyści deontologii 128

Rozdział 8: Satysfakcja to nie wszystko ? aspekty finansowe pracy interim managera 131

8.1 Okresy projektowe i bezprojektowe 131
8.2 Wynagrodzenie interim managera 134
8.3 Za co płaci klient? 135
8.4 Dlaczego interim manager a nie pracownik? 135
8.5 Premia za sukces 136
8.6 Korzystasz, dopóki płacisz 138
8.7 Ubezpieczenie interim managera 139
8.8 Podsumowanie 140

Rozdział 9: Wszędzie czasowo 142

9.1 Zmiana miejsca zamieszkania 142
9.2 Mobilność międzynarodowa 143
9.3 Wyzwanie dla rodziny 144
9.4 Zmiana pracodawcy co pół roku 145
9.5 Przeczekajmy 145
9.6 Podsumowanie 146

O autorach 148
Bibliografia 153


Indeks ilustracji

Ilustracja 1: Zakres odpowiedzialności interim managera za efekt. 28
Ilustracja 2: Piramida potrzeb Maslowa. 30
Ilustracja 3: Ewolucja wartości interim managera. 32
Ilustracja 4: Cechy interim managera. 33
Ilustracja 5: Scenariusze rozwoju cen ropy naftowej. 44
Ilustracja 6: Presja otoczenia rynkowego. 55
Ilustracja 7: Ewolucja sposobu zarządzania rynkiem konsumenckim. 61
Ilustracja 8: Interesariusze interim managera. 113
Ilustracja 9: Niezbędne składowe interim managementu. 117
Ilustracja 10: Cykl budowania zaufania i rola etyki zawodu interim managera. 120
Ilustracja 11: Struktura zasad etycznych zawodu interim manager. 122
Ilustracja 12: Warianty okresów projektowych i bezprojektowych. 133

Indeks tabel

Tabela 1: Typy współpracy/Rodzaj odpowiedzialności. 27
Tabela 2: Analiza pola sił, które mają wpływ na rozwój rynku interim managementu w Polsce. 38
Tabela 3: Zatrudnienie interim managera ? aspekty formalne. 80
Tabela 4: Zestawienie kosztów wynagrodzenia managera na etacie oraz interim managera (dane poglądowe). 81
Tabela 5: Zestawienie kosztów wynagrodzenia managera na etacie oraz interim managera (dane poglądowe) w skali jednego roku. 82
Tabela 6: Strategia marki własnej. 111
Tabela 7: Zestawienie korzyści wynikających z przestrzegania zasad etycznych. 130
Tabela 8: Rozliczenie projektu. Kalkulacja wynagrodzenia za sukces. Referencje projektowe.